Hur mycket olja får bilen dra?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Mackan100
Bilmodell: Verso
Årsmodell: 2011

Re: Hur mycket olja får bilen dra?

Inlägg av Mackan100 »

KarlZaf skrev:Har bara haft bilen i ett par månader...

Ska iofs till Toyota här i Gbg och se vad de har att säga. Annars kan jag tänka mig att byta till en tjockare olja, dock är jag rädd att det kommer att ha negativ effekt på till exempel toppens smörjning...

Tack för tipsen.
Byt för all del inte till en tjockare olja! vvt-i tekniken arbetar med motoroljan som hydraulolja för att styra kammens öppettider, om du använder en tjockare olja får du garanterat problem med vvt-i control.

Kan bara beklaga denna miss av Toyota, men man ska komma ihåg att de definitivt inte är/var ensamma om detta problem som härrör från jakten vikt reducering, och då är det framför allt viktreducering av motorns rörliga delar som inte lagrar energi. Om du visste hur liten ytan på kolvens sidor är, där två kolvringar samt skrapring skall få plats så vore du förvånad över att det finns motorer som inte drar "överdrivet" med olja... Nu är det ju inte, som nån skrev, ventiltätningarna som läcker på dessa problem-motorer(eller förlåt... det finns ju inga problem!? :? ) utan kolvringarna som tenderar att fastna i spåret i kolven som leder till symptomet hög oljeförbrukning, som jag förstått det är det på grund av kylproblem som gör att cylinderloppen, på enstaka ställen blir för varma, vilket får till följd att oljan kocksar, blir klistrig etc. etc. Så tyvärr är enda lösningen att byta till modifierat block.

/Mackan100
fd. Toyota-tekniker http://toyotareview.net
/Mackan100
fd. Toyota-tekniker Toyota News & Reviews
...kom ihåg, det kommer förmodligen en dag efter imorgon, men det kan man aldrig säkert veta, men om det gör det... kan du vara säker på att din Toyota rullar som vanligt...
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

Mackan100 skrev: Nu är det ju inte, som nån skrev, ventiltätningarna som läcker på dessa problem-motorer(eller förlåt... det finns ju inga problem!? :? ) utan kolvringarna som tenderar att fastna i spåret i kolven som leder till symptomet hög oljeförbrukning, som jag förstått det är det på grund av kylproblem som gör att cylinderloppen, på enstaka ställen blir för varma, vilket får till följd att oljan kocksar, blir klistrig etc. etc. Så tyvärr är enda lösningen att byta till modifierat block.
Nej och det var en 4A-FE motor som nämndes i samband med ventilstyrningstätningarna ;)

Vore intressant att få reda på vad som modifierades i blocken, i princip alla de "short-block" jag bytte var renoverade begagnade.
Borrade cylindrar, nya kolvar och vevaxel i princip.

Vi hade även besök av nån utredare på Castrol som tog prover och så vidare i en av de första oljedrickarna vi rev ner.
Men det var nog mest som nån forskningsgrej de gjorde detta, då det inte var specifikt fel för motorer körda på Castrols olja.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Mackan100
Bilmodell: Verso
Årsmodell: 2011

Inlägg av Mackan100 »

Ja, förlåt mig, läste inte din post så noga :oops:
jag är inte helt säker på detta, men har för mig att kylmanteln är modifierad på dessa för att bättre/snabbare avleda värmen från cylinderväggarna.

Mig veterligen är det nog i stort sett inte någon tillverkare i dag som inte tillämpar utbytessystem för motorer, vilket innebär att man med några få undantag alltid får en renoverad motor, vid motorbyte, men eftersom de är fabriksrenoverade genomförs samma modifieringar på "gamla" block, på samma sätt som i nyproduktionen.

:idea: Och det ska klarläggas att dessa fabriksrenoverade motorer är minst lika bra som fabriksnya, och i vissa avseenden faktiskt bättre... eftersom blocket har "mognat" klart.
/Mackan100
fd. Toyota-tekniker Toyota News & Reviews
...kom ihåg, det kommer förmodligen en dag efter imorgon, men det kan man aldrig säkert veta, men om det gör det... kan du vara säker på att din Toyota rullar som vanligt...
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Har några Toyotor med 3S motorfamlijen och den som gått längst har nog gått 35 tusen mil nu. Ingen av dom drar någon olja mellan oljebytena (1500 mils intervall). Kanske det blandas i bensin i oljan så den inte minskar men det är ingen konstig lukt eller rök ur avgasröret iaf.

Läste i manualen till Avensis (gäller alla modeller årsmodell 2008 oavsett bränsle) där det stog Max 1 liter olja på 100 mil. Nu kör jag en diesel å räknar man lite på det så kostar 1 liter diesel ungefär 14 kr och 1 liter Castrol SLX ungefär 200 kr hos min Toyotabutik. Kärran drar 0,53 liter diesel per mil landsvägskörning. Betyder att oljan kan kosta runt 4 kronor milen och dieseln 7,42 kronor milen. Bra eller dåligt?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Inlägg av Glenn »

VAG hade ju stora problem med oljetörst (har troligen fortfarande) och där var det också nån som räknade ut att ska man räkna in oljan i förbrukningen blev det rätt dyrt :/

Jag anser som sagt att om en bil kräver påfyllning av olja mellan servicarna är den antingen trasig elelr felkonstruerad, väldigt synd om även toyota börjat med tyskarnas idioti vad det gäller oljeförbrukning.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar