Byt för all del inte till en tjockare olja! vvt-i tekniken arbetar med motoroljan som hydraulolja för att styra kammens öppettider, om du använder en tjockare olja får du garanterat problem med vvt-i control.KarlZaf skrev:Har bara haft bilen i ett par månader...
Ska iofs till Toyota här i Gbg och se vad de har att säga. Annars kan jag tänka mig att byta till en tjockare olja, dock är jag rädd att det kommer att ha negativ effekt på till exempel toppens smörjning...
Tack för tipsen.
Kan bara beklaga denna miss av Toyota, men man ska komma ihåg att de definitivt inte är/var ensamma om detta problem som härrör från jakten vikt reducering, och då är det framför allt viktreducering av motorns rörliga delar som inte lagrar energi. Om du visste hur liten ytan på kolvens sidor är, där två kolvringar samt skrapring skall få plats så vore du förvånad över att det finns motorer som inte drar "överdrivet" med olja... Nu är det ju inte, som nån skrev, ventiltätningarna som läcker på dessa problem-motorer(eller förlåt... det finns ju inga problem!?

/Mackan100
fd. Toyota-tekniker http://toyotareview.net